تفاوت مدیر و رهبر در کسب و کارها چیست و کدام بهتر است؟
فرهنگ مدیریتی بر عقلانیت تأکید زیادی دارد. گاهی اوقات انرژی این افراد یه سمت اهداف، منابع و ساختارهای سازمانی کشیده می شود. در واقع یک مدیر حل کننده مشکلات است. به طور نمونه یک مدیر از خود می پرسد که چه مشکلاتی لازم به حل شدن است و چه راه حل هایی برای دستیابی به نتایج لازم می باشد؟
از این منظر، رهبری صرفاً یک نوع تلاش به صورت عملی برای هدایت کردن امور به حساب می آید. برای این که بتوان وظایف یک تیم را اولویت بندی کرد، نیاز به مدیر خبره و منظم دارید. برای این که بتوان مدیر خوب بود، نیاز به داشتن قدرت و قهرمانی نمی باشد. بلکه نیاز به پشتکار، یخت کوشی، هوش، توانایی تحلیلی و مهم تر از همه بردباری و حسن نیت است. در ادامه به مهم ترین تفاوت مدیر و رهبر در کسب و کارها پرداخته ایم.
رهبران یک چشم انداز ایجاد می کنند، مدیران باعث ایجاد اهدافی می شوند: در واقعیت رهبران، تصویری از آنچه که می بینید را ترسیم می کنند و یا حتی الهام می گیرند. آنها فراتر از آنچه که افراد انجام می دهند، فکر می کنند. آنها می دانند که تیم با تلاش و عملکردهای بالا می تواند از افرادی که به طور مستقل کار می کنند، نتیجه بخش باشد. اما مدیران بر تعیین، اندازه گیری و رسیدن به اهداف تمرکز دارند.
رهبران شرایط و عوامل را تغیر می دهد، مدیران وضعیت موجود را حفظ می کنند: رهبران تغییرات را می پذیرند. می دانند حتی اگر همه چیز خوب باشد، راهی بهتر، برای پیشرفت وجود دارد. اما مدیران سیستم ها، ساختارها و فرایند ها را برای بهتر درک شدن، اصلاح می کنند.
رهبران منحصر به فردی هستند، مدیران کپی می کنند: رهبران همیشه دوست دارند خودشان باشند و کارهای خودآگاه و خلاق را انجام دهند و همیشه برای این که بتوانند برند موفق و خاصی داشته باشند، تلاش می کنند. اما مدیران رفتارها و کارهای دیگران را که می آموزند، تقلبد انجام می دهند
رهبران ریسک پذیری بالایی دارند، مدیران ریسک را کنترل می کنند: رهبران همیشه حاضر هستند، چیزهای جدیدی را امتحان کنند. حتی اگر این ریسک منجر به شکست آنها شود. آنها حتی این شکست جزو موفقیت ها به حساب می آورند. مدیران برعکس رهبران تا حدودی ریسک پذیر هستند. آنها بیشتر به دنبال کنترل کردن مشکلات می باشند.
رهبران طولانی مدت فکر می کنند، مدیران کوتاه مدت به فکر هستند: یکی دیگر از تفاوت های مدیر و رهبر همین مدت فکر آنها است. رهبران کاری که می خواهند انجام دهند، در طولانی مدت با فکر و برنامه ریزی انجام می دهند. اما مدیران بیشتر روی اهداف کوتاه کدت تمرکز می کنند.
رهبران هر لحظه در حال رشد هستند، مدیران برای مهارت های فعلی خود تمرکز دارند: رهبران می دانند که اگر هر روز چیز جدیدی یاد نگیرند، به موفقیت دست پیدا نمی کنند. آنها همیشه فعال و کنجکاو روبه جلو حرکت می کنند. آنها همیشه دنبال افرادی هستند که به علم و موفقیت آنها اضافه کند. اما در تفاوت مدیر و رهبر، مدیران به مهارت های فعلی خود اکتفا می کنند و همان مهارت ها را تقویت می نمایند.
رهبران روابط را ایجاد می کنند، مدیران سیستم و فرایند ها را می سازند: رهبران بیشتر تمرکز را روی مردم قرار می دهند. آنها می خواهند وفاداری و اعتماد را ایجاد کنند. اما مدیریت برای تعین و دست یابی اهداف تلاش می کنند. یعنی در واقع روی اهداف تمرکز دارند. به همین خاطر است که تفاوت مدیر و رهبر آنقدر به چشم می آید.
رهبران دنبال جذب مخاطب هستند، مدیران دنبال کارکنان می باشند: از دیگر تفاوت مدیر و رهبر می توان به این مورد آخر اشاره کرد. در واقع رهبران افرادی هستند که اکثر افراد از آنها پیروی می کنند. آنها به دنبال این هستند که مخاطبین آنها افرادی پر شوری باشند و در آخر به فاللورهای دائمی تبدیل شوند. در واقع این نوع مخاطبین به رهبران کمک می کنند تا به اهدافی که دارند، دست پیدا کنند. طرفداران باعث ایجاد اعتبار و اعتماد سازی آنها نسبت به دیگر افراد می شوند. اما مدیران فقط کارکنانی دارند که دستورالعمل ها را دنبال می کنند و در اکثر مواقع دنبال راضی کردن مدیر خود باشند.
نتیجه گیری
حالا که تفاوت مدیر و رهبر را با یک دیگر متوجه شدید، می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب تر است. اما این را به یاد داشته باشید که یک تیم به هر دوی آنها نیازمند است. اما به هر حال برای این که بتوانید مدیر یا رهبر خوبی برای کسب و کار باشید، باید تلاش کنید. تا فردی چشمگیر در تیم خود به حساب بیایید. جهت برگزاري جلسات مشاوره و کوچینگ براي بهبود عملكرد از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.در صورت تمایل براي يادگيري مهارت هاي بين المللي میتوانید در دوره مهارت هاي بين المللي بيزينسj برای بهبود وضعیت کسب و کار خود و حضور در سطح بين المللي شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید